Lange flyreiser, mange timers tidsforskjell og tropisk klima kan være slitsomt for de minste. Helsevesen i utlandet kan være av varierende standard. Det er ikke garantert at man kan få samme helsehjelp på reisemålet som hjemme.

Glad gutt på ferieBarn under 4-5 år har et umodent immunforsvar. Infeksjonssykdommer som diare, luftveisinfeksjoner, denguefeber og malaria kan få et alvorligere forløp hos små barn da kroppen ikke er i stand til å begrense betennelser. Det er ikke anbefalt å ha med barn i denne aldersgruppen på lengre reiser til tropiske områder som Asia og Afrika. I Thailand er 75 % av alvorlig syke reisende under 2 år, iflg tall fra Europeiske Reiseforsikring.

Om du velger å reise er det viktig at barn fått alle anbefalte vaksiner ift. sin alder. Undersøk om andre tilleggsvaksiner er nødvendige, og om det eventuelt er behov for å framskynde «helsestasjonsvaksinene».

Det er fortiden  Meslingeutbrudd i Europa. Barn som reiser utenlands bør derfor være vaksinert mot meslinger før reisen.

Små barns immunforsvar er ikke i stand til å nyttigjøre seg alle vaksiner før en viss alder, altså kan de ikke vaksineres på samme måte som større barn eller ungdom. Undersøk om helsevesenet på reisemålet har en akseptabel standard.
Barn blir fortere dehydrert pga. hete, feber eller diare enn voksne. Pass på at barn får i seg nok drikke, vær forsiktig med hva barnet spiser for å unngå diare. Vær spesielt påpasselig og vær raskere med å oppsøke lege ved feber enn du ville vært hjemme. Ta med febernedsettende middel, samt rehydreringsvæske på reise med barn.

Mygg, dyr- eller slangebitt kan få alvorlige konsekvenser. Unngå kontakt med lokale dyr. Blir barnet bitt eller slikket i sår må lege kontaktes snarest for å vurdere forebyggende rabiesbehandling. Malaria, denguefeber og andre insektsoverførte sykdommer forebygges ved å sove under impregnert myggnett, bruke langermet tøy og myggmiddel til hud og klær. Myggmiddel med DEET skal brukes med forsiktighet til små barn. Vaksineklinikken selger myggmiddel som kan brukes til små barn.

Barn bør alltid bruke sko, også på stranden. Rens sår for å unngå tropiske infeksjoner som kan være vanskelig å behandle.

Barn har sart hud. Unngå solbrenthet ved at barnet bruker solhatt, solbriller, solkrem med høy solfaktor, og luftige klær.

I tillegg gjelder samme reiseråd som for voksne.