Gravid kvinne på stranden

Gravid på reise

Graviditet er i seg selv en frisk normaltilstand. Likevel bør gravide være oppmerksomme på en del forhold i forbindelse med utenlandsreiser.

Ved reiser til tropiske land, eller opphold under primitive forhold kan gravide utsettes for ulike risikoer.

En lang flyreise kan være en slitsomt og en påkjenning for gravide, eksempelvis er risiko for blodpropp økt. Vær oppmerksom på at høy lufttemperatur og høy luftfuktighet på reisemålet påvirker både den gravide og fosteret. Gravide reagerer ofte annerledes på varme enn de er vant til. Infeksjoner som lungebetennelse, urinveisinfeksjon og mageinfeksjon kan få et alvorligere forløp hos gravide. Toxoplasmose er en parasitt som kan gi fosterskader. Parasitten finnes i avføring fra katter, uvaskede grønnsaker og kjøtt som ikke er tilstrekkelig varmet.

Gravide frarådes å reise dersom de har hatt kompliserte svangerskap eller svangerskap utenfor livmoren tidligere. Ved komplikasjoner i nåværende svangerskap, flerlingesvangerskap, samt gravide som har kroniske sykdommer bør ikke reise utenlands. Malaria vil kunne få et alvorlig forløp både for den gravide og fosteret. Reiser til malariaområder bør derfor vurderes nøye. Flere forebyggende  malariamedikamenter kan ikke brukes av gravide. I perioder er det utbrudd av zikafber i eks Asia, Karibien eller Sør/Mellom-Amerika, Gravide første trimester bør ikke reise til områder med utbrudd av zikafeber.

Friske gravide som velger å reise anbefales å gjøre dette i andre trimester, 3-6 mnd. i svangerskapet.

Undersøk om helsetilbudet på reisemålet er godt, finnes det tilbud om fødselshjelp og nyfødtmedisin? Dekker din reiseforsikring forhold som kan oppstå ifb med graviditet.

Diskuter med fastlege behov for antistofftesting mot toxoplasmose. . Unngå diare, myggstikk og andre sykdommer/helseplager på samme måte som andre reisende. Vær spesielt oppmerksom på mat/hygieneråd for å unngå diare og toxoplasmose, samt å drikke rikelig for å unngå dehydrering.

På lengre flyreiser anbefales gravide å bruke støttestrømper, samt å drikke rikelig for å unngå blodpropp.

Gravide kan få inaktiverte/drepte vaksiner. Vaksine mot polio, difteri, stivkrampe og hepatitt-A og B og kolera/etec-diare er trygge vaksiner for gravide. Vi anbefaler likevel å velge et reisemål hvor  risiko for sykdom generelt er lav. Vi gir gjerne råd om hvilke områder dette gjelder.

Gravide skal vanligvis ikke vaksineres med levende vaksiner som eksempelvis gulfeber og denguefebervaksine.